در یادگیری درس ریاضی ، انگیزه فراتر از ضریب هوشی
نتایج یک تحقیق جدید نشان میدهد که ضریب هوشی دانشآموزان، عامل تعیینکنندهی پیشرفت ریاضی آنها نیست، بلکه نقش اصلی در این زمینه بر عهدهی انگیزه و عادات مطالعه است.
منظور از عادات مطالعه ، روش درس خواندن و تکرار و مرور است .
این تحقیق توسط محققان دانشگاههای مونیخ و بیلفلد صورت گرفته است. «کومورایاما» محقق فوق دکترای روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا (که در مقام سرپرست این تحقیق در دانشگاه مونیخ حضور داشته است) میگوید: «در حالی که میزان ضریب هوشی در مراحل اولیهی گسترش مهارتهای ریاضی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، در مراحل بعدی گسترش این مهارتها، انگیزه و عادات مطالعه نقش مهمتری دارند.»
مورایاما و همکارانش اطلاعات مربوط به یک تحقیق ۶سالهی آلمانی را که در خصوص ارزیابی مهارتهای ریاضی ۳۵۲۰دانشآموز پایههای ۵ تا ۱۰ صورت گرفته بود بررسی کردند. آنها به ارزیابی میزان نقش انگیزه، عادات مطالعه و ضریب هوشی دانشآموزان در رشد ریاضی آنها در یک دورهی ۵ ساله پرداختند.
نتایج بررسی نشان داد ضریب هوشی فقط در مراحل اولیهی رشد مهارتهای ریاضی، عاملی تعیین کننده است. در مراحل بعدی این روند، منحنی یادگیری مهارتهای دانشآموزان تابع انگیزه و عادات مطالعهی آنهاست. زمانی که آنها احساس میکنند در این درس توانایی دارند فقط داشتن انگیزههای قوی درونی، بهکارگیری مهارتهایی مانند حفظ کردن، توضیح دادن و ایجاد ارتباط با موضوعات دیگر میتواند به رشد ریاضی آنها کمک کند. جالب این است که در این مرحله، رشد ریاضی دانشآموزان هیچ ربطی به ضریب هوشی آنها ندارد.
مورایاما میگوید: «تحقیق ما نشان داد که توانایی دانشآموزان در یادگیری ریاضی مربوط به عواملی است که ماحصل آموزش است. آن بخش از برنامههای آموزشی که مبتنی بر انگیزه و عادات مطالعهی دانشآموزان است میتواند راهکار مناسبی برای پیشرفت آنها در درس ریاضی، مانند درسهای دیگر، باشد.»
در یادگیری درس ریاضی ، انگیزه فراتر از ضریب هوشی
نتایج یک تحقیق جدید نشان میدهد که ضریب هوشی دانشآموزان، عامل تعیینکنندهی پیشرفت ریاضی آنها نیست، بلکه نقش اصلی در این زمینه بر عهدهی انگیزه و عادات مطالعه است.
منظور از عادات مطالعه ، روش درس خواندن و تکرار و مرور است .
این تحقیق توسط محققان دانشگاههای مونیخ و بیلفلد صورت گرفته است. «کومورایاما» محقق فوق دکترای روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا (که در مقام سرپرست این تحقیق در دانشگاه مونیخ حضور داشته است) میگوید: «در حالی که میزان ضریب هوشی در مراحل اولیهی گسترش مهارتهای ریاضی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، در مراحل بعدی گسترش این مهارتها، انگیزه و عادات مطالعه نقش مهمتری دارند.»
مورایاما و همکارانش اطلاعات مربوط به یک تحقیق ۶سالهی آلمانی را که در خصوص ارزیابی مهارتهای ریاضی ۳۵۲۰دانشآموز پایههای ۵ تا ۱۰ صورت گرفته بود بررسی کردند. آنها به ارزیابی میزان نقش انگیزه، عادات مطالعه و ضریب هوشی دانشآموزان در رشد ریاضی آنها در یک دورهی ۵ ساله پرداختند.
نتایج بررسی نشان داد ضریب هوشی فقط در مراحل اولیهی رشد مهارتهای ریاضی، عاملی تعیین کننده است. در مراحل بعدی این روند، منحنی یادگیری مهارتهای دانشآموزان تابع انگیزه و عادات مطالعهی آنهاست. زمانی که آنها احساس میکنند در این درس توانایی دارند فقط داشتن انگیزههای قوی درونی، بهکارگیری مهارتهایی مانند حفظ کردن، توضیح دادن و ایجاد ارتباط با موضوعات دیگر میتواند به رشد ریاضی آنها کمک کند. جالب این است که در این مرحله، رشد ریاضی دانشآموزان هیچ ربطی به ضریب هوشی آنها ندارد.
مورایاما میگوید: «تحقیق ما نشان داد که توانایی دانشآموزان در یادگیری ریاضی مربوط به عواملی است که ماحصل آموزش است. آن بخش از برنامههای آموزشی که مبتنی بر انگیزه و عادات مطالعهی دانشآموزان است میتواند راهکار مناسبی برای پیشرفت آنها در درس ریاضی، مانند درسهای دیگر، باشد.»
روانشناسی ریاضی
با تاکید بر(درمان مشکلات ریاضی دانش آموزان مقطع ابتدایی)
اصطلاح اختلال ریاضی در مورد دانش آموزانی بکار می رود که علیرغم داشتن هوش طبیعی،و سلامتی کامل در بینایی و شنوایی،در انجام مهارتهای محاسباتی ضعیف هستند. در این گروه کودکان نقص جدی در یادگیری مهارت های ریاضی از شناخت اعداد گرفته تا عملیات ریاضی و مسائل مربوط به ادراک فضایی و حل مسئله وجود دارد . معمولا این مشکل به حدی است که در تحصیل و زندگی روز مره مرتبط با مهارت های ریاضی ایجاد اختلال کرده است .
دانش آموزان باید بیاموزند که ریاضی در همه امور زندگی آنان تاثیر دارد لذا برای درس ریاضی ارزش قائل شوندو مهارت لازم را در این خصوص کسب نموده و ریاضی را در خدمت زندگی خود بگیرند و از توانمندیهای خود نیز در این درس غافل نشوند.ریاضی باعث تقویت قوای ذهنی و ایجاد نظم ذهنی ونیز تقویت قوه استدلال می شود و انسان را به تفکر و تعقل وا می دارد.و نیز بین دانسته های قبلی و اطلاعات جدید افراد، ارتباط برقرار می نماید.ریاضی می تواند زمینه رشد رشته های مختلف شغلی را ایجاد نماید و خلاقیت افراد را شکوفا نماید.هندسه نیز بعنوان بخشی از ریاضی می تواند موجب ایجاد علاقه و شوق به مطالعه در دانش آموزان شود.
ادامه مطلب ...فرض کنید می خواهیم حاصل ضرب 5×6 را حساب کنیم . انگشت های هر دو دست را باز می کنیم . بعد می گوییم : چون یکی از عددها 5 است ، پس هر پنج انگشت دست چپ را باز نگاه می داریم . چون عدد دیگر 6 است و شش یک واحد از پنج بیش تر است پس یک انگشت دست راست را تا می کنیم . آن وقت حاصل ضرب شماره انگشت هایی را که تا نکرده ایم به دست می آوریم . دست چپ پنج انگشت باز دارد و دست راست چهار انگشت باز ، پس 20= 5×4 . بعد در برابر هر انگشت تا کرده، ده واحد به این حاصل ضرب اضافه می کنیم . در این مثال، چون یک انگشت تا کرده بودیم ، پس 10 را به 20 اضافه می کنیم ، می شود 30 .
حالا فرض کنید می خواهیم حاصل ضرب 7×6 را به دست آوریم . انگشت های هر دو دست را باز می کنیم . چون 6 یک واحد از پنج بیش تر است ، پس یکی از انگشت های دست چپ را تا می کنیم . چون 7 دو واحد بیش تر ا ز پنج است ، پس دو تا از انگشت های دست راست را تا می کنیم . حالا 4 تا از انگشت های دست چپ و 3 تا از انگشت های دست راست باز است . حاصل ضرب 4×3 را به دست می آوریم که می شود 12 . آن وقت برای هر انگشتی که تا کرده ایم 10 واحد به این حاصل ضرب اضافه می کنیم . در این مثال چون سه انگشت تا کرده داریم ، 30 واحد به 12 اضافه می کنیم ، حاصل 42 می شود . پس : 42 = 30 + 3 × 4=6× 7
حالا یک مثال دیگر می آورم؛ فرض کنید می خواهیم حاصل ضرب 8× 7 را به دست آوریم . انگشت ای هر دو دست را باز می کنیم . چون عدد 8 سه واحد از پنج بیش تر است ، پس 3 تا از انگشت های دست چپ را تا می کنیم . چون عدد 7 دو واحد از پنج بیش تر است ، پس 2 تا از انگشت های دست راست را تا می کنیم . حاصل ضرب انگشت های باز هر دو دست ، یعنی 2× 3 را به دست می آوریم که می شود 6 چون روی هم رفته پنج انگشت از هر دو دست را تا کرده ایم ، 50 واحد به این حاصل ضرب اضافه می کنیم . حاصل 56 می شود؛ یعنی: 56 = 50 +.3 × 2= 7×8
برگرفته از مجله پیک نوجوان : شماره 2 / دوره سوم/ نیمه دوم مهرماه 1353